“De meerwaarde van het innovatietraject zit echt in de ‘blik van buiten’

Het programma Voortgezet Leren biedt scholen de mogelijkheid deel te nemen aan een innovatietraject. Daarin gaat een school gedurende een jaar aan de slag met een eigen ontwikkelvraag. Ook delen ze kennis en ervaringen met andere scholen in een innovatiegroep.

Benieuwd wat het innovatietraject inhoudt? Karlijn Hendriks, conrector van Gymnasium Novum, Voorburg, doet met haar school mee aan de eerste serie. Het thema waar de scholen in haar innovatiegroep aan werken, is “Motivatie en eigenaarschap bij leerlingen door middel van flexibel roosteren”.

Wat was de aanleiding om mee te doen aan het innovatietraject?

Karlijn: “We deden al eens mee met de Leerlabs van Leerling 2020 en dat beviel erg goed. Recent besloten we tot een aantal veranderingen, namelijk de lesduur inkorten, minder toetsen en meer formatief evalueren. En vooral: één dag in de week vrij roosteren zodat leerlingen en leraren die dag projectgestuurd kunnen werken. Daar kunnen we best wat hulp bij gebruiken.”

Het innovatietraject is in september 2019 gestart, hoe bevalt het tot nu toe?

Karlijn: “We hebben de kickoff-bijeenkomst gehad en daar was iedereen erg enthousiast over. We kregen leuke werkvormen aangereikt die we zelf echt niet hadden kunnen bedenken. Juist door een ander perspectief en doordat het team van Voortgezet Leren ons kritische vragen stelt, kunnen wij aanscherpen wat we precies willen en waarom. We bespreken telkens het oogpunt van de leerling: Wat betekent dit voor de leerling? Wat merkt de leerling? Hoe komt dit er concreet uit te zien? Dat helpt enorm!”

Raad je andere scholen aan om mee te doen met het innovatietraject?

Karlijn: “Ja, absoluut! Elke school heeft wel blinde vlekken, want je werkt al zo lang op een bepaalde manier. Het is lastig om dat zomaar los te laten. In deze fase in ons veranderproces denkt het team vooral met ons mee en geven ze erg bruikbare feedback op bijvoorbeeld hoe we ouders en leerlingen kunnen betrekken bij onze plannen. De meerwaarde zit echt in de ‘blik van buiten’, een frisse blik. Het team wijst ons op aspecten waar we zelf niet direct aan denken, bijvoorbeeld welke toon we gebruiken in de communicatie, of dat we niet gelijk in details verzanden bij een overleg.”

Lees hier meer over de innovatiegroepen van serie 1 en serie 2.

Deel dit bericht