Ambitie

Icoon 1, ambitieIn deze fase bepaal je als schoolleiding, vaksectie of werkgroep waar je op korte en lange termijn naartoe wil, afgestemd op de onderwijsvisie en context van de school. Waar streef je naar? Waarom streef je daarnaar? Waarom is dat nu relevant? En welke ontwikkeling is daarvoor nodig? Er verandert pas echt iets als medewerkers in de school urgentie voelen om te veranderen. Dat kan voortkomen uit noodzaak (want we kunnen niet anders) of uit ambitie (want we willen niet anders).

Hulpvragen

Bespreek de volgende hulpvragen met collega’s om erachter te komen in hoeverre jullie een gezamenlijk beeld hebben bij deze fase:

  • Wanneer we denken aan een ontwikkeling, betekent dat ongetwijfeld dat we een situatie voor ogen hebben waaraan we iets willen veranderen. Wat willen we aan de huidige situatie veranderen?
  • Waar willen we over vijf jaar staan? En waarom?
  • Stel, wij lopen over vijf jaar rond in de school. Wat doen leerlingen, leraren en schoolleiders dan anders dan nu?
  • Wat gebeurt er als we de ambitie niet waar maken? Met andere woorden: waar denken we dat we ‘last’ van krijgen als de situatie blijft zoals deze nu is? Dit geeft de mate van urgentie aan.
  • Wie vindt het belangrijk dat de ambitie wordt gerealiseerd? Wie ligt er ’s nachts wakker als de ambitie niet wordt gerealiseerd? Met andere woorden: wie voelt zich eigenaar van de ambitie?

Tools

De volgende tools kun je inzetten binnen deze fase: 

  • Door een visiesessie met leerlingen (Schoolleiders voor de toekomst) leer je wat de visie van jouw leerlingen op onderwijs en leren.
  • Het bordspel ‘We Own The School’ (WOTS) is een werkvorm om samen met leerlingen, docenten en schoolleiders een gesprek over eigenaarschap van leren te voeren en leer je hoe er op jouw school tegen eigenaarschap van leren wordt gekeken nu en in de toekomst.
  • De gesprekstool Anders Organiseren kun je inzetten om samen met je collega’s een creatief gesprek te voeren over het anders organiseren van onderwijs.

Inzichten uit onderzoek

Bekijk welke inzichten uit onderzoek je in deze fase kunnen helpen: 

  • Inzichten uit onderzoek kunnen je helpen om een gedegen visie te ontwikkelen. Bekijk informatie, onderzoek en ervaringen van anderen om jullie visie aan te scherpen.
  • Voordat je begint met een onderwijsontwikkeling is het essentieel dat je de visie van je ontwikkeling helder hebt en deze ook gedeeld wordt onder het personeel. Om de onderwijsontwikkeling kracht bij te zetten is het belangrijk om te zorgen voor sterk pedagogisch leiderschap, dit doe je het best wanneer je besluit te sturen vanuit visie.

Deel dit bericht